de Mihai Niță
„În preajma Sărbătorilor de Paşti (acum 12 ani) eram la Bucureşti la o expoziţie de ceramică. Cu cât se apropiau sărbătorile, se accelera ritmul alergării cumpărătorilor. Oferte de tot felul îţi furau ochii. M-am oprit o clipă şi gândul care mi-a venit a fost dacă asta e tot ce facem noi când vin Paştele. Cum am reacţiona dacă L-am vedea pe Iisus Hristos purtându-şi crucea chiar pe străzile noastre?”
Ok. Care-i ideea? Asociația Drumul Crucii în colaborare cu Asociația Bărbaților Creștini și Asociația Servus își propun să te facă să te simți vinovat pentru că ai picat în păcatul consumerismului de sezon și în goana ta cotidiană după acumulare materială și plăcere trupească ai uitat că Iisus a fost răstignit pe cruce pentru păcatele tale. Ingratule.
Desigur, ca niște buni creștini, cei de mai sus nu pot lăsa nepedepsit hedonismul tău epidemic, așa că țin să îți amintească, cât se poate de grafic, cum un dulgher evreu sectant din Galileea a fost crucificat acum ~2000 de ani pentru ca tu să fii eliberat de păcatul strămoșesc așa cum a fost el definit în tradiția iudeo-creștină și nicăieri altundeva.
Imaginile nu te-au convins? Nu-i nimic. Revenim la retorică.
„Orașul tău se întoarce din nou în istorie” – Mitologia și istoria sunt unul şi acelasi lucru. #history101
„Disprețuit și părăsit de oameni” – Dar, hei, doar Dumnezeu e perfect. Oh wait…
„Om al durerii și obișnuit cu suferința” – Vremuri violente pentru toți, să nu fim egoiști.
„Străpuns, zdrobit și chinuit pentru fărădelegile NOASTRE” – SALE* Pentru fărădelegile SALE. Disclaimer: în acord cu legile ebraice și romane.
„Impovărat cu relele NOASTRE” – Idem.
„Lovit și bătut in locul TĂU” – În mod voluntar.
„Viața lui pentru viața TA” – Idem.
Cu alte cuvinte, deși nu i-ai cerut-o niciodată, Iisus a facut toate lucrurile astea minunate pentru tine. Acum, ai face bine să-I fii recunoscător măcar o dată pe an.
Tipic religiei organizate, alegerea individuală nu contează. Mai presus de asta, se presupune că trebuie să respecți obligațiile unui contract la care nu îți amintești să fi consimțit în cunoștință de cauză, și să o faci cu abnegație.
„Am fi oare atunci dispuşi să ne oprim câteva clipe, să medităm la esenţa Sărbătorilor Pascale? Cum ar fi posibil să aducem în realitate această istorie, pe care cu toţii o cunoaştem, dar care în ultima vreme este tot mai diluată?”
Faptul că din ce în ce mai mulți aleg de bună voie să golească sărbătorirea Paștelui de încărcătura profund religioasă și eventual introspectivă nu e o realitate satisfăcătoare. Ca niste buni creștini, nu putem lăsa lucrurile să își urmeze cursul firesc.
Nu putem să ne limităm la cumpărături, ieșiri în aer liber, reuniuni de familie și alte practici laice.
Trebuie creat sentimentul de vinovăție, central tradiției iudeo-creștine.
Trebuie creată conștiința trăirii în păcat, fără de care „sacrificiul” lui Iisus nu mai are nicio relevanță și odată cu asta nici restul dogmei creștine.
Iar micul spectacol de cosplay la limita BDSM-ului, reconstituirea Drumului Crucii, nu e decât ilustrația cea mai recentă a unei strategii vechi de aproape două milenii: inculcarea sentimentului de vinovăție, primul pas către creștinare.
De asta nu putem avea lucruri frumoase.
BONUS: The Guilt Trip București, Cluj, Constanța, Galați.
sursa foto: photopin.com
Mi se pare un lucru de neacceptat să întocmeşti un articol în stilul ăsta. Bănuiesc că nu ai absolut nicio tangenţă cu religia, din moment ce vezi lucrurile astfel. Aşa că nu îmi pot da seama cum poţi critica ceva de care nu ai habar. Nici eu nu sunt de acord cu modul în care se face acest “Drum al Crucii”, fiind un spectacol exagerat, în special pentru copii, ce nu îşi are locul în stradă, dar de aici până la a ataca atât de acid religia creştină, în special pe cea ortodoxă, e mult, foarte mult.
Ai impresia ca “religia crestina, in special cea ortodoxa” merita cumva tratament special? E scutita de critica? E tabu? Ce e?
Am zis că e aiurea să critici ceva de care nu ai habar, nu că religia creştină e scutită de critică. Citeşte ce am spus din nou şi apoi răspunde.
>e aiurea să critici ceva de care nu ai habar
Ar fi de indicat sa si argumentezi afirmatia asta. Pana atunci discutia se suspenda.
Jurnalist? E acelaşi comentator ca şi mai înainte, sau…? Am argumentat afirmaţia asta pentru că din tot ce ai spus dai dovadă de o crasă neştiinţă în ceea ce priveşte subiectul ăsta (religia creştin-ortodoxă). Mă refer în special la încercarea de descriere a religiei cu nişte comentarii ironice. Părerea mea e că era ok să te limitezi la criticarea “Drumului Crucii” şi atât.
Da, acelasi. Nu, nu ai argumentat nimic. Ai tras concluzia ca dau “dovada de o crasa nestiinta” in ce priveste religia crestin-ortodoxa pentru ca am folosit un ton caustic pentru a-i descrie cateva din mecanismele interne. Nu mi-ai subliniat punctual nicio eroare, cu atat mai putin sa mi-o fi corectat. In concluzie critica ta e fara substanta.